توانمندسازی افراد مبتلا به دیابت نوع 2برای مراقبت از خود می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد

  28 نوامبر2016 - یک مطالعه ی جدید نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای توانمندی بیشتری از نظر جسمی و ذهنی در مراقبت از خود می باشند، علاوه بر بهره گیری از بهبود سلامت خود، به طور کلی از زندگی راضی تر هستند.

در این مطالعه، اثر تغییرات رفتاری مرکب، مانند غذا خوردن هوشمندانه، بهداشت خواب بهتر و فعالیت بدنی روزانه، بر روی کیفیت شاخص های زندگی، از جمله پذیرش خود و انگیزه برای تحقق اهداف فردی، اندازه گیری شد.

محققان لهستانی دانشگاه Nicolaus Copernicus، بیش از 8 ماه، کیفیت زندگی 50 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که بیماری آنها در طی پنج سال گذشته تشخیص داده شده بود و در تغییرات رفتاری که قبلا توضیح داده شد، شرکت داشتند را بررسی کردند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا دو پرسشنامه را تکمیل کنند: یکی از این دو پرسشنامه برای ارزیابی میزان تعهد فرد به اجرای یک تغییر رفتاری بود و دیگری برای بررسی میزان رضایت از زندگی فرد، میزان رفاه، احساسات و زندگی اجتماعی فرد تدوین شده بود.

نمرات همبستگی برای هر تغییر رفتار بهداشتی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی شرکت کنندگان محاسبه شد. بر اساس این نمرات، به نظر می رسد رابطه ای بین شیوه های درمانی و رضایت از زندگی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.

جنسیت بر میزان تعهد فرد به تغییر شیوه زندگی تاثیر می گذارد. مردان مبتلا به دیابت نوع 2 در مورد سلامت خود فعال تر هستند و همچنین بیش از زنان به این مطلب اهمیت می دهند یا از زندگی راضی هستند.

زنان نسبت به مردان اهمیت بیشتری به تغییر در عادات غذا خوردن خود می دهند که اغلب با یک نگرش ذهنی کمترمثبت و رضایت پایین تر از زندگی همراه است. همین وضعیت را می توان در مورد نیاز به افزایش شدید فعالیت بدنی مشاهد کرد.

ترس در مورد از دست دادن کنترل مقدار قند خون و یا عوارض احتمالی این بیماری با علائم افسردگی، در 30 درصد از  زنان و مردان مبتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است. با کمال تعجب، رفتارهای بهداشتی با شدت بالاتر، گاهی اوقات با رضایت پایین تر از زندگی همراه است. بنظر می رسد این افراد چنان بر بیماری دیابت و عواقب آن متمرکز شده اند که رضایت خود را از زندگی روزمره ، از دست داده اند.

با توجه به این یافته ها، محققان بر این باورند که یادگیری مدیریت بیماری بطور ساختارمند و فردی، از طریق آموزشهای بهداشتی باید به بخش محوری تر از مراقبت از بیماران، به خصوص برای زنان تبدیل شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که بهبود دانش افراد در مورد اینکه آنها چگونه می توانند فعالانه در بخشی از درمان خود مشارکت کنند، منجر به کاهش احساس ترس و ناتوانی آنها می شود. این کار همچنین به بیماران احساس استقلال و اعتماد به نفس می بخشد.

این مطالعه در مجله ی Therapeutics and Clinical Risk Managementمنتشر شده است.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/self-care-empowerment-may-improve-quality-of-life-in-people-with-type-2-diabetes-95805204.html